MY IKLAN

MY IKLAN

Tuesday, December 28, 2010

KATAKAN TIDAK PADA RASUAH

Dakwaan bahawa Malaysia ‘diselimuti’ amalan korupsi dan gejala rasuah bagaikan benar apabila kedudukan Malaysia dalam senarai Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa jatuh dari kedudukan 47 dengan markah 5.1 pada 2008 kepada kedudukan 56 dengan markah 4.5 pada 2009. Setiap hari ada sahaja kes-kes rasuah yang dipaparkan didada-dada akhbar. Terbaru Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Pulau Pinang menahan seorang pengarah jabatan kerajaan dan seorang pengurus kanan sebuah agensi kerajaan negeri kerana disyaki terbabit dalam kegiatan rasuah.

Dimanakah silapnya? Siapakah yang harus dipersalahkan? Adakah ianya akan berterusan dan tidak dapat dibendung? Pelbagai persoalan berlegar di kepala apabila membaca berita-berita seperti ini.

Pelbagai usaha dilakukan oleh kerajaan bagi menghapuskan rasuah di negara ini. Diantaranya adalah dengan mewujudkan NKRA Rasuah dengan menyenaraikan 26 inisiatif awal dan kajian mengenainya dilakukan bagi mendapatkan strategi dan taktik paling berkesan untuk membanteras amalan rasuah dan meningkatkan kedudukan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa. Adakah ianya akan berjaya?

Secara peribadi rasuah berpunca daripada kurang didikan agama, rasa tamak menguasai diri, jalan singkat untuk mengejar kemewahan, pelanggaran undang2/ peraturan, tidak pernah merasa cukup/ bersyukur dengan apa yang dikurniakan dan menjadi budaya kerja di sesetengah organisasi.

Apabila punca masalah telah dikenalpasti maka jalan penyelesaian perlu dicari agar barah ini tidak terus merosakkan bangsa dan negara. Di antara langkah-langkah yang perlu diambil adalah:-
1.                   Pendidikan ilmu agama seawal usia anak-anak amat penting
2.                  Patuhi segala undang-undang/ peraturan walaupun dimana pun kita berada
3.                  Semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing dalam memerangi rasuah
4.                  Tiada pemberi maka tiada penerima
5.                  Sebarkan secara meluas betapa buruknya rasuah dan kesan kepada agama, bangsa dan negara

Dan yang paling penting kita hendaklah menjadi manusia yang sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang dikurniakan. Oleh yang demikian kita tidak akan mendapatkan benda yang di luar kemampuan kita dengan mengambil jalan singkat. Ingatlah bahawa sumber rezeki yang masuk ke dalam mulut kita akan menjadi darah dan daging dalam tubuh manusia. Sanggupkah kita menyuapkan makanan busuk ke dalam mulut anak-anak kita. Nauzubillah. Walau siapapun kita “RASUAH ITU HARAM”

No comments: