MY IKLAN

MY IKLAN

Thursday, January 13, 2011

NASI GORENG UDANG

Assalamualaikum...
Rasanye minggu ini adalah minggu yang amat memenatkan. But still under control (ye ke). Kat ofis meeting sana meeting sini. Esok je yang takde kut??? Tapi tu le kalau dah duk pi meeting tu kena la buat reportnya. So telah diputuskan esok adalah Hari Report Sedunia. Ada teman pernah berkata "akak ni asyik buat report je macam PA plak". Huaaahhhhhhh... terkedu lidah untuk membalas ungkapan itu. Walau apa pun janji bahagia ye tak. Semalam saje je masak nasi lebih. Bukan apa senang le hari ni tak payah fikir nak masak apa sebab apabila adanya nasi sejuk maka boleh terus masuk dalam kuali campak apa yang patut terus boleh kenyangkan perut. Ok le tu. Ni le bahan2 dan cara ianya dicampakkan ke dalam kuali tu.


Bahan-bahan
  • 3 cawan Nasi Putih
  • 10 ekor Udang saiz sederhana
  • 1/4 cawan Kacang Panjang yang dipotong kecil2
  • 1/4 cawan Lobak Merah di potong dadu
  • 1 biji Telur
  • 2 ulas Bawang Putih - ditumbuk
  • 1 biji Bawang Besar saiz sederhana - ditumbuk
  • 10 tangkai Cili Padi Kampung - dihiris
  • 1 sb Sos Tiram
  • 1 sb Sos Ikan
  • Marjerin untuk menggoreng
  • Garam secukup rasa
Cara-cara
  1. Masukkan sos tiram dan garam ke dalam nasi dan gaul sehingga rata. Ketepikan.
  2. Panaskan kuali dan masukkan marjerin. Setelah merjerin cair sepenuhnya masukkan bahan yang ditumbuk goreng sehingga wangi.
  3. Kemudian masukkan udang. Setelah udang berwarna kemerahan pecahkan telur dan kacau.
  4. Masukkan cili api dan diikuti pula campuran no.1. Kemudian masukkan kacang panjang dan lobak merah.
  5. Kacau sehigga kacang dan lobak agak lembut dan bolehlah dihidangkan. Kat umah ni kena kacau sampai kedua-duanya agak lembik.
Sebenarnya masa duk tengah taip n3 ni oven kat dapur tu tengah berusaha keras untuk memastikan Pandan Cheese Cake masak secukupnya. Sebab dia tau kalau gagal dia yang akan dipersalahkan. Dulu dah try sekali resepi CMG tu tapi tak menjadi. Hasil daripada post-mortem yang dibuat punca kegagalan adalah disebabkan oleh kegagalan egg saperator memisahkan kuning dan putih dengan baik. Jadi khidmatnya sudah tidak diperlukan lagi dan telah diganti oleh yang baru. Kebetulan malam ni aqil tidur awal so cari le idea  juadah untuk di bawa ke opis besok. Mula nak buat Marble Chocolate Cheese Cake yang ada kat dapur hana tu tapi bila check kat almari serbuk koko out of stock. Pastu pegi dapur k nor nampak plak Slice Cheese Cake (Versi Marble). Cantikkkk sangat. Disebabkan aku ni baru masuk kelas tadika jadi Marble2 tu takde le. Kalau berjaya misi malam ni Insyaallah aku kongsikan kat sini. (Kalau takde tu faham2 sendiri le ye).



2 comments:

hana said...

salam kak..
waaaa sedapp nasik goreng!kalau buat pedas2 mmg kaw kaww.. pehtu pingsan! hihihi....

re: kak.. donut kentang tuh leh dpt dlm 14bijik. try la kak... mmg gebu donut tuh... sukatan air akak ejas sket2 yer..takut terlembik... adunan donut jgn lembik sgt yer, nanti biler digoreng ia meresap minyak. gud luck kak... :)

Kak Sam said...

Nasi goreng ni 2 in 1. Kalau nak pedas cilinya perlu dikunyah sekali dengan nasi kalau taknak letak tepi pinggan je.

Insyaallah akan dicuba. Kalu gebuuuuuu nanti akan di publish. Tungguuuuuuu....