MY IKLAN

MY IKLAN

Wednesday, June 17, 2015

Amalan di Bulan Ramadhan # 1

Assalamualaikum w.b.t

Banyak sebenarnya yang boleh dilakukan dalam bulan yang mulia ini, manakan tidak jadual seharian kita akan berubah 360 darjah. Sebagai contoh kalau kita menghadiri kursus, biasanya kita akan makan 6 kali sehari tapi di bulan ramadhan 2 atau 3 kali sahaja (hihihihi ada orang nak kena pergi kursus bulan puasa). Jadi masa yang digunakan untuk makan tu boleh digunakan untuk melakukan amal kebaikan. Paling baik kita gunakan masa untuk mengaji al-quran. Seeloknya secara berkumpulan @ tadarus, tapi buat bersendirian pun tak pe. Baca sekurang-kurangnya 1 juzuk sehari yang mana kita boleh khatam dalam bulan ramadhan. Bagi kaum hawa kena lebihkan sebab mungkin kita akan *bercuti* selama beberapa hari. 


Solat sunat tarawikh sangatlah besar fadhilatnya jadi janganlah dipersiakan sebab hanya ada 29/30 hari sahaja dalam setahun. Mula-mula tu memang berat tapi selepas 2-3 hari mesti rasa seronok, cumanya hb selalu cakap diawal ramadhan bilangan saf selalunya banyak tapi semakin ramadhan menginjak ke hujungnya semakin berkuranglah bilangan saf semasa solat sunat tarawikh.


Seterusnya banyakkan bersedekah tak kisahlah dalam apa jua bentuk. Masa kecik-kecik dulu selalunya mak dan jiran2 akan saling bertukar juadah untuk berbuka puasa. Kadang kala juadah yang disediakan hanya 2-3 sahaja tapi disebabkan amalan ini maka juadah yang dihidangkan jadi banyak yang terdiri daripada pelbagai jenis. Lepas tu arwah apak akan berbuka di masjid, selesai sahaja solat terawikh juadah pemanis mulut akan dijamu kepada jemaah. Sampai sahaja di rumah ada pula juadah dibawah tudung saji baki dari berbuka tadi. Hrmmmm memang makan je la. Tapi rasany sekarang ini orang lebih suka bersedekah wang ringgit kepada pihak masjid dan segalanya diuruskan kepada pihak berkenaan.


Amalan selebihnya di entri akan datang.



    No comments: