MY IKLAN

MY IKLAN

Tuesday, February 8, 2011

Ikan Kembung Bakar

Assalamualaikum....
Ni menu berbuka puasa semalam. Cuba teka saya skodeng resepi kat mana. Kalau betul nanti saya bagi 20 sen yea. Masa duk tengok resepi ni memang terliur dibuatnya. Biasa buat ikan bakar bodo2 je. (Biasa buat ke? Tettttt....). Balik kerja terus ke ikhwan, tengok ikan kembung je yang ada so ambik je le. Kebetulan bahan2 lain semua ada kat dalam peti ais. Masa duk pilih ikan, aqil punya le seronok menarik segala macam barang yang bergantungan. Jadi untuk menyelamatkan keadaan tak boleh le duk kat situ lama-lama. Kepada tuan punya resepi terima kasih banyak2 sebab memang sedap. Tinggal daun pisang ngan aluminium foil je kat dalam pinggan. Minta izin ye cNp kat sini.


RESEPI IKAN KEMBUNG BAKAR

Tq to ..............

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ikan (bawal/merah)- saya guna 3 ekor ikan kembung saiz sederhana.
  • 1 btng serai-diketuk
  • daun limau purut-dihiris,saya guna 8 helai daun limau purut
  • air asam jawa, saya guna 1/4 cwn air asam jawa
  • daun pisang dan aluminium foil
Bahan2 Kisar:-
  • 5 cili merah
  • 5 cili kering-saya guna 2 sudu besar cili kisar
  • 5 cili api
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 batang serai
  • garam dan sedikit gula-saya tambah ~ saya ikut je
  • sedikit belacan-saya tambah ~ saya ikut je
Cara-Cara
  1. Panaskan minyak. tumis bahan2 kisar hingga wangi dan naik minyak. Masukkan serai, garam dan air asam.
  2. Letakkan daun pisang diatas aluminium foil. Letak separuh sambal, kemudian letak ikan dan tutup dengan baki sambal tadi. Tutup daun pisang dan foil.
  3. Bakar dengan api kecil hingga ikan masak pada kedua2 bahagian. Saya bakar dlm oven saja selama 45 minit. ~ Disebabkan suhu oven tidak dinyatakan jadi saya bakar pada 180' selama 20 minit.
  4. Hidangkan dengan air asam atau cili berkicap.

2 comments:

Unknown said...

assalam kak, sedap ni nanti nk cuba jugalah....suka ler bakar2 ni..:)

Kak Sam said...

Nieza
Memang best. Amat2 berterima kasih pada tuan empunya resepi.