MY IKLAN

MY IKLAN

Monday, April 11, 2011

Mee Udang Sedap

Assalamualaikum...
Masak mee ni untuk makan malam tadi. Bagi nama cam gitu sebab hubby duk kata sedap..sedap..sedap dan makan sampai 3 mangkuk. Hehehe bangga giler. Taknak menceceh panjang2 sebab banyak kerja perlu diselesaikan. Kepada penggemar mee cuba le resepi ni memang takkan menyesal punya.


RESEPI MEE UDANG

Bahan-bahan ( 3-4 org )1/kg mee kuning
  • 300 gm udang saiz L (belasah jerlah saiz apapun eh)
  • 4 sb lada boh / lada giling
  • *4 ulas bawang merah
  • *3 ulas bawang putih
  • *1 sb udang kering
  • *1/2 inci halia
  • 1 sb petis
  • 3 sb sos tomato
  • 1 sb sos cili
  • keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah) ~ tak letak
  • gula n garam
  • taugeh n sawi
  • daun bawang n bawang goreng
Cara-cara
  1. Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang n asingkan.. Air rebusan jg buang....
  2. Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing n naik bau....
  3. Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili n petis... Renehkan kuah
  4. Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama sedap....
  5. Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh...
  6. Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng.....


    13 comments:

    Chik Mimi said...

    Best ni kalau buat sendiri makan 3 mangkuk pun tak pa kalau order sendiri mau ingatla kan hehehe

    Naz said...

    Salam k Sam. Naz suka mee udang.. Mintak semangkuk boleh? Jgn lupa dtg umah Naz ambil award ye...

    ~Norul Mas Hana ~ said...

    Kak Sam,
    sedapnyer...yummy!!ada lg tak tu?

    Nieza said...

    my fav mee udang ni...sedapnya kalau wat sendiri leh bubuh udang byk2 kan..hehe

    MULAN said...

    alaaa... takde udang.. bahan lain ada kat rumah ni.. takde chan nak buat mlm ni..

    ~ yus ~ said...

    alamak..terliur ni, dahlah posa...:D

    :.Noor Zaleha Jaafar.: said...

    Ah....favourite akak ni!!!! Kasi bungkus 2 ya...UDANG MAU LEBIH ya.....

    kak Erna said...

    sam memang boleh cuba ni..terima kasih kongsi disini.izinkan akak ambil resepi ye..

    cik cek said...

    Selalu makan tapi lum penah buat lagi ...he he...sebab kat rumah ni amat kurang nak makan mee2 kuning ni...
    Bila teringin kenala p kedai mkn...sian2....

    azieazah said...

    Kuncinya pastilah pada udang tu, kan?
    Yang segar dan manis, perhhhh!

    kzai said...

    salam kunjung balas...sedap npk mee udang..my feberet...

    shah-kayrul said...

    besarnya udang tue....geram tengok

    Ezadlieza said...

    salam k.sam....wahh sedapnya nampak mee udang nih...lieza belum pernah makan lg mee udang nih...