MY IKLAN

MY IKLAN

Friday, April 22, 2011

Nasi Ayam Madu

Assalamualaikum...
Begitu sibuk rasanya sekarang ni. Terlalu banyak tugas yang perlu diselesaikan. Begitu penat rasanya tapi apakan daya perjuangan perlu diteruskan. Layan je le nasi ayam kat bawah ni yang saya buat ahad lepas. 



RESEPI NASI AYAM MADU
Sumber: Nadia@MyR

Bahan-bahan ( 2 orang )
  • 2 cawan beras
  • 1/4 bawang besar
  • 2 sudu mentega
  • sehelai daun pandan
  • 2 kiub ayam
  • madu
  • kicap pekat
  • 1/2 ekor ayam
  • 1 sup bunjut adabi
  • sos tiram
  • 1/2 sudu serbuk lada putih
  • 1/2 inci halia
  • 3 ulas bawang putih
  • [hiasan]
  • daun bawang
  • daun sup
  • bawang goreng
  • daun salad/timun
Cara-cara
  1. Bersih ayam. Potong ikut suka
  2. Tumbuk bawang putih dan halia. Tumis dengan sedikit minyak sehingga bawang jadi perang
  3. Masukkan air, ayam, sup bunjut dan kiub ayam. Masaklah sehingga ayam masak
  4. Untuk masak nasi, bersihkan beras. Ambik 2 cawan sup ayam tadi untuk masak nasi. Masukkan daun pandan. Masak seperti biasa.
  5. Keluarkan ayam. Perapkan dengan madu, sos tiram dan kicap. Goreng dengan minyak penuh
  6. Untuk sos kicap. Mayang bawang putih. Tumiskan sehingga naik bau. Masukkan kicap dan sedikit sup ayam tadi.
P/s: Mood bercerita hilang entah ke mana. Harap akan cepat kembali,


      11 comments:

      khairiyah said...

      wahhh..pagi2 tgk makanan sdp2 wat saye rase lapar!!! hihi. ^^

      azieazah said...

      Adehhh lama dah saya tak buat Nasi Ayam. Masa anak2 berimpun dulu, rajin ler jugak..

      Sedap nihhh... sebab perap dgn madu.

      Mas said...

      nak nasi ayam.....
      sambil hentak2 kaki.....muahaha..

      anymz said...

      wah,semakin rajin sam menyudahkan homeworknya..
      nampak sedap nasi ayam ni..pagi2 sampai sini ada nasi ayam..perghh.
      tapi dah jadi baja kan?..huhu

      Eza Ridzwan said...

      sodap!sodap!sodap!!!!!

      Zaliedana said...

      Assalam kak sam,ala jgn lah xda mood lak,amik mood dari kak anymz yg suka pot pet tuhcikit..Hehe..Uiks nasiayam nmpak sodap lah kak..

      Anna Qawina said...

      aslmkm kak sam...nasi ayam tu dh habis kan? kena buatkan saya yg lain yer..hehe

      salam kenal gak..:)

      lina said...

      salam kak sam - wah2 pagi jumaat tayang nasi ayam tu :)

      ✿❤Cik Izan❤✿ said...

      sedap sungguh nasi ayam tu...sungguh yummy nampaknya...^__^ cara kak sam buat tu nampak sng jer tak spt resepi lain...

      Nieza said...

      sedapnya tgk nasi ayam madu ni!!...

      Nuridah said...

      Assalamualaikum Sam

      Hmmm pepagi gini boleh jadi lapar tengok nasi ayam...nak2 tengok ayam lagi tk leh tahan gitu....haah...lapar2x