MY IKLAN

MY IKLAN

Friday, September 30, 2011

Beralun-alun

 Assalamualaikum......
Sengsaranya rasa masa buat kek ni. Ye la biasanya bila adunan kek dah siap terus tuang dalam loyang dan dibakar @ dikukus. Kali ni kena letak pewarna, perasa dan melapis. Bila dah masuk dalam oven tengok dapur punya le bersepah. Bila difikir-fikirkan balik macam mana le kek lapis tu dibuat. Memang tabik spring le pada teman2 yang rajin melapis. Tadi sampai je rumah terus potong dan makan, punya le tak sabar untuk menikmatinya. Perggghhhh memang berbaloi2. Patut le Kak Nor rajin buat kek ni. Insyaallah memang akan dibuat lagi pada masa akan datang cuma skill melapis tu perlu dipertajamkan lagi. Ok le jutaan terima kasih kepada semua yang sudi berkongsikan resepi ni. Izinkan saya kopipes di sini.



RESEPI KEK ALUNAN KASIH
(Sumber : Pn. Mastura Yasak - FB {Kongsi Resepi})
sumber : AmFlora
sumber: K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
  • 5 Biji Telur
  • 1 ½ cwn Planta atau (250g) - akak ltk 250g butter
  • 2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
  • 2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
  • 1 sudu kecil baking powder
  • ½ cwn susu cair**
  • 1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
  • *Sebuk koko (secukupnya)
  • *Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
  • *sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.

Cara2:
  1. Pukul planta/butter dan gula smpai kembang...
  2. Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
  3. Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
  4. Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
  5. Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
  6. Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
  7. Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
  8. Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…
Pengalaman sendiri :
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.

**
gula K.Nor guna 11/2 cawan jer
susu cair K.Nor letak 1 cawan
adunan kuning + vanila
adunan hijau + paste pandan
adunan merah + paste strawberry.

Nota: Saya ikut cara kak nor. 



~Siap di tapau untuk dinikmati bersama keluarga di meru esok~


    13 comments:

    ~Norul Mas Hana ~ said...

    wahh...sedapnyer nampak...cantik lak tu.. =)

    Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

    kak sam, raya hari tu kita buat 2 biji kek ni.Cantik dan sedap kan?

    Zaliedana said...

    Kak Sam rajinya wat kek ni,cantik,TAHNIAH KAK DPT WAT KEK YG CANTIK NIH..Pstt yg tu tapau utk sy ka,hehe..

    Yatie said...

    cantik beralun kek yg Kak Sam buat ni..suka tngk...kalau dpt rasa lagilah sukaaaaaa....hehehehe..

    azieazah said...

    Usaha tangga kejayaan. Tak tekun mana nak dapat hasil yg baik, kan?

    Saya pernah dengar, orang yang buat Kek Lapis Swak tu, lapisannya senipis adunan tu cuma 1 sudu jer. Letih kan? Tapi hasilnya memang berbaloi. Patut pun mahal.

    Diana @ Melley Mey said...

    Assalamualaikum sam..
    wah cantik alunan kek tu sam... nampak sedap tu..

    Mas said...

    cantikkk la kek alunan kasih tu....
    nampak gebuuu jerk..

    HomeKreation said...

    Salam KakSam. Wah beralun-alun kasih ya... cantik & kemas.

    K.Nor said...

    tahniah sam.. dah berjaya buat kek beralun kasih ni .. teruskan praktis pasti hasil lebih baik lagi

    rahel said...

    Puas hati dapat makan kek alunan kaseh...hehe.

    ady said...

    as-salam
    wahhh cantik kek alunan kaseh tu..

    Anna Qawina said...

    aslmkm..baru je sampai naik beca jek..tu yg lambat..hehe
    Kak Sam..saya lbh suka guna serbuk minuman coklatmacam Milo/ovaltine ke utk ayak tu, nanti kalau tertebal takle5 pahit koko, tapi rasa sedap coklat..hehe
    apapun cntik walaupun penat nak kemas..huhu

    Mamasya said...

    Aslmkum Sam

    puas hatikan bila kek menjadi dan cantik...boleh buat lagi.