MY IKLAN

MY IKLAN

Friday, September 30, 2011

Layan je la

Assalamualaikum.......
Sementara nak tunggu kek kat dalam oven masak sempat le kut buat n3 ni. Kalau ikutkan mata ni memang nak terkatup rapat je. Bertahan...bertahan...bertahan. Malaysia Boleh!!!!. Kali ni nak kongsi menu makan malam tadi. Kalau ikutkan memang malas nak memasak tapi memikirkan bahan2 yang ada kat dalam esbok tu perlu dihabiskan sebab hujung minggu ni nak ke meru klang. Nasi semalam pun ada lagi jadi fikir punya fikir teringat godaan kak ummi tempohari. Masa tengok n3 INI memang rasa nak ke kuantan masa tu jugak nak tumpang sekaki, tapi malangnya dah habis. Godek2 kat dalam esbok semua bahan yang diperlukan semua ada jadi misi diteruskan. Memang best le. Tapi saya hidangkan bersama ayam goreng segera sebab malas nak defrost ayam @ daging yang dah jadi batu tu. Ok le kak ummi minta izin ye kopipes kat sini.


RESEPI NASI GORENG THAI ISTIMEWA
Resepi : Mesra.net
Sumber : Ummi @HomeSweetHome

Bahan:-
  • 1 3/4 mangkuk nasi sejuk (lebih bagus kalau guna lebihan buat nasi ayam)
  • 2 biji telor
  • 2 sudu teh sayur campur/lobak yg dihiris halus memanjang (akak guna lobak je..)
  • 2 sudu teh cili boh (lebihkan jika nak pedas)
  • 2 sudu teh pes tomyam kesukaan (lebihkan jika mahu lebih berperisa)
  • 3 tangkai cili padi - dihiris halus
  • 1 helai daun limau purut - dihiris halus-halus (akak lebihkan)
  • 3 sudu teh kicap manis
  • 1 sudu teh serai yang dihiris halus
  • 1 sudu teh lengkuas yang dicincang halus
  • 3 - 4 ekor udang besar (seperti udang harimau) - dicelur dulu (*akak x letak)
  • Hirisan isi ayam yang telah direbus atau digoreng terlebih dahulu (*akak tukar daging yang telah direbus lembut)
  • Kepingan limau nipis, bawang goreng dan hirisan daun sup untuk hiasan (*akak x letak pun, lupa...masa snap gambar)
  • Minyak untuk menumis 

Cara Memasak:-
  1. Pijarkan sesudu makan minyak di dalam kuali dengan api sederhana, pecahkan telor dan gorenglah seperti scrambled egg hingga masak.
  2. Masukkan sayur campur/lobak, udang, daun limau purut, lengkuas dan serai, kacau rata sekejap.
  3. Masukkan cili boh, pes tomyam, cili padi dan kicap manis.
  4. Masukkan nasi dan gorenglah hingga sebati sampai naik bau harumnya dan nasi nampak berasap (tanda dah masak elok).
  5. Hidangkan dengan bahan hiasan

Cadangan Hidangan:- (*akak xdan dah, nak berbuka sgt time nih..hehe)
Taburkan hirisan ayam, daun sup dan bawang goreng di atas nasi bersama kepingan limau nipis. Perahkan limau semasa nak makan. Sedap makan panas-panas... POWER!!



    3 comments:

    Diana @ Melley Mey said...

    Assalamualaikum sam... wah lewatnya buat kek... pasti wangi 1 rumah ngan wangi kek kan.. suka kalu masa bakar kek .. wangi jer kan..
    nasi goreng tu nampak sedap ler sam... terus rasa lapar balik... :)

    Kak Sam said...

    Diana...
    Biasa le kalau virus R melanda, tak kira masa. tak sempat pun lagi nak merasa kek tu. balik kang le kut.

    lina said...

    salam kak sam - apa khabar lama lina tak singgah :) sedap nampak nya nasi goreng thai tu..ayam goreng nya tu nampak sgt sedap.