MY IKLAN

MY IKLAN

Saturday, September 1, 2012

Wajar @ Tidak ?


Assalamualaikum w.b.t

Masih takde mood nak citer pasal makanan, bukan sebab tak masak tapi malas rasanya nak ambik gambar. Petang semalam masak mee kari untuk hubby berbuka, bila jam telah menghampiri 6.00 petang brother-in-law telefon bagitau 10 minit lagi sampai umah, masa tu diorang dah sampai jambatan pulau pinang. Apa lagi le kelam kabut kemas rumah sebab mother-in-law ada sekali. Hehehe kantoi, memang tersangat le kejutannya nasib baik tak pitam. Ok le tak payah cerita panjang2 pasal semalam. 


Entri kali ni nak sembang pasal kamera, kepada teman2 yang sudi beri pandangan atau pendapat amatlah dialu-alukan. Sebenarnya dah lama simpan hasrat untuk memiliki kamera dslr atau yang seangkatan dengannya, sebab bila tengok gambar yang cantik ataupun nampak hidup saya sangat teruja. Bila bincang ngan hubby maklumbalas yang diterima agak negatif. Mungkin dia tahu setakat mana kemampuan wife nya ini untuk berkreatif. Ye la kang kalau beli tapi tersimpan je dalam almari buat apakan? Berdasarkan kepada pembacaan, rata2 mengatakan gambar yang cantik tidak hanya bergantung kepada kamera yan digunakan, tapi lebih kepada keupayaan jurufoto. Secara logiknya cara penggunaanya boleh dipelajari, ye la kalau tak mau pi kelas google je macam2 tutorial dan ilmu yang telah dikongsikan oleh pakar2 di alam siber ni. Hrrrmmmm mampukah saya? 


Tapi tu le kalau difikirkan balik saya ni lebih kepada otak kiri yang mana ianya banyak dikaitkan dengan fungsi akademik yang terdiri dari kemampunan bercakap, kemampuan berbahasa, membaca tulisan, logik, angka, analisis, dan lain-lainnya. Biasanya ia diidentitikan dengan kecerdasan analitik atau intelek. Maksudnya otak kiri kita ini banyak berkait dengan kemampuan matematik, analisis dan kemampuan berfikir secara sistematik. Cara kerja otak ini sangat rapi, dan terstruktur/tersusun. Biasanya otak kiri ini sangat bermanfaat digunakan untuk memahami hal-hal yang kompleks dan perlu pemikiran yang mengkhusus. Individu yang biasanya lebih menggunakan otak kiri adalah seorang penganalisis, pengkaji, Ahli matematik atau saintis. Hehehehe konon-konon le kan

Manakala Otak kanan pula adalah tempat untuk perkembangan hal-hal yang bersifat artistik, kreativiti, perasaan, emosi, gaya bahasa, irama musik, imaginasi, fantasi, warna, pengenalan diri dan orang lain, hubungan sosial dan pengembangan keperibadian. Cara kerja otak kanan ini biasanya tidak terstruktur, dan cenderung tidak memikirkan hal-hal yang terlalu khusus iaitu bertentangan dengan otak kiri. Contoh orang yang mengunakan otak kanan dibandingkan otak kirinya adalah seorang seniman, pelukis dan sebagainya. Daripada teori ini memang nampak sangat le saya ni tidak tergolong dalam kumpulan manusia yang menggunakan sepenuhnya otak kanan.


Jadi apa pandangan korang yea, wajar tak saya mendapatkan kamera yang diimpikan macam yang kat atas ni atapun terus menggunakan kamera yang ada sekarang ni seperti kat bawah ni? Tolonggggggggg!!!!!!!!




    8 comments:

    HomeKreation said...

    Aslmkm Kak Sam. Along dulu pun cuma guna simple Sony digital jer tapi bila dah start guna dslr ni macam2 idea boleh tambah seperti macro lah, zoom lah, wide angle lah... ikut kreativiti lah. Yg paling Along suka yg macro tu boleh nampak detail2 dgn lebih jelas & food nampak sedap! Tak rugi melabur, nanti macam2 aksesori pula nak beli tu jer yg teruk sikit. Kalau ada budget beli lah KakSam....hehe

    Amie said...

    Assalamualaikum Kak Sam,
    mari kita gunakan dua2 belah otak kita kiri dan kanan he he he hehh....
    eloklah beli dslr Kak Sam...gambar lebih jelas, cantik...gitu! Kita baru beli sebelum raya Nikon D5100 (sesuai untuk golongan pertengahan yang belum berapa pandai guna dslr) tapi masih dalam proses belajar..teraba2 lagi sebab banyak sangat fungsinya!

    rahel said...

    Salam kak sam,beli jangan tak beli...nak tengok pic yg lawa2...hehehe..

    Mamasya said...

    Salam lebaran Sam. beli ada kamera yg canggih lagi semangat nak ambil gambar....lagi cantik lagi puas melihat....

    Kak Sam said...

    Alamak... tqvm semua. makin melebar senyum dibibir. hehehehe macam ada harapan ni.

    ijayuji said...

    Salam lebaran kak sam! hadiah hari raya ni kak :D Maaf zahir batin :-))

    Liza Razak said...

    kalau sis betul2 minat dan ingin belajar apa salahnya beli..saya dulu pun macam tu jugak..skrg dah pandai sikit guna DSLR.nasib baik suami sokong :)

    Qasey Honey said...

    kak Sam..dulu pon QH guna camera digital canon mcm dlm gmba yg terakhir tu..masih ade lg cameranya tu...tp nk lebih lg kpuasan upgrade pd dslt pula..sony a55 utk yg baru2 bljr amat sesuai..QH pon xabis belek2 lg fungsi yg lain..guna auto+ tu aje...gambo pon dh cukup cantik dh stakat ni ^__^..