MY IKLAN

MY IKLAN

Monday, April 6, 2015

ABPH 2015, Sekadar Renungan

Assalamualaikum w.b.t

Masa muda remaja dulu memang suka rancangan anugerah sebegini, tapi sekarang memang tak layan sangat. Malam tadi ariq asyik meragam, mama sentiasa kena ada disamping dia. Jadi sambil main-main dengan dia sempat le mama layan anugerah abph 2014 sebab takde rangkaian yang boleh dijadikan pilihan . Dari aspek pengacaraan memang tak berapa nak berkenan sangat, nampak macam tak natural dan seperti terjerit-jerit. Sebenarnya taknak komen banyak sebab bukannya pandai pun pasal seni hiburan ni. Cuma sedikit teruja apabila melihatkan ada dikalangan artis wanita berpakaian cantik dimata saya dan yang penting cukup sopan.

- Heliza Helmi -
- Neelofa -
- Fara Fauzana -
Alhamdulillah semoga perubahan ini akan berterusan dan suatu hari nanti majlis-majlis hiburan di Malaysia dilakukan mengikut landasan yang dibenarkan dalam islam. Sedikit petikan daripada Garis Panduan Hiburan Dalam Islam di e-fatwa

Di zaman ini nyanyian dan hiburan, ada yang telah bercampur baur dengan perkara-perkara yang bercanggah dengan syarak, sama ada persembahannya atau seni katanya. Dari situasi itu, Jawatankuasa Syariah memutuskan sebulat suara untuk meletakkan syarat-syarat berikut untuk mengharuskan nyanyian:

  • Tujuan penganjuran nyanyian untuk kebaikan
  • Berpakaian sopan serta menutup aurat
  • Tidak bercampur aduk lelaki perempuan sehingga menimbulkan fitnah dan merangsang kemaksiatan
  • Senikata/ lirik bermutu dan tidak bercanggah dengan hukum syarak
  • Tempat dan gaya persembahan yang tidak mengundang maksiat


    No comments: