MY IKLAN

MY IKLAN

Wednesday, September 2, 2015

Petua # 1 : Elak Air / Kuah Melimpah

Assalamualaikum w.b.t

Dulu memang tak suka nak mencuba petua orang tua2, bukan tak percaya tapi malas. Ye la kalau nak petua tu berkesan ia perlu diamalkan dan disiplin itu amat penting. Tapi sejak dua menjak ni saya semakin suka mencuba petua-petua yang dikongsikan oleh rakan taulan. Antara masalah yang sering saya hadapi adalah kuah akan melimpah/ meruap keluar kalau saya terleka seketika. Tambah-tambah bila memasak menggunakan periuk vision lagi la senang kuah meruap keluar. Kadang tu kalih belakang je sikit dah dengar bunyi api lain macam,  tengok-tengok kuah dah melimpah, apalagi hangin le satu badan.


Masa seisi rumah tak sihat haritu, saya masak moi @ bubur nasi untuk dinikmati bersama sup dan ikan goreng berlada.Saya gunapakai petua yang Tun Telani kongsi kat fb masa bulan puasa lepas, letakan senduk di atas periuk bagi mengelakkan kuah meruap keluar. Kat atas tu saya letakkan senduk masa masak moi dan yang kat bawah ni saya letakkan senduk masa masak sup. Alhamdulillah kuah/ air nasi tidak melimpah keluar dan yang pastinya tak perlu saya menyental dapur tu. Jadi lain kali boleh cuba lagi.



    No comments: