MY IKLAN

MY IKLAN

Saturday, January 1, 2011

AZAM TAHUN BARU 2011

Assalamualaikum........
~Alif dah masuk darjah 1~
2010 telah melabuhkan tirainya dan 2011 telah pun menjelma. Setiap kali tahun bertambah angkanya sudah pasti setiap insan akan memasang azam untuk dicapai pada tahun berkenaan. Ada azam yang dicatatkan di dalam diari, dikongsi di blog dan ada juga hanya dipahat di kotak fikiran sahaja. Ada yang menyenaraikan azam sehingga berpuluh, ada yang hanya satu, dua dan entah berapa lagi. Bagaimana pula dengan anda apakah azam baru untuk tahun ini?

Diantara azam yang paling kerap didengar daripada kaum adam adalah untuk berhenti merokok. Alhamdulillah ada yang berjaya dan ada juga yang hanya dijadikam azam tahunan semata-mata. Oleh yang demikian bagi memastikan azam yang dipasang berjaya dicapai kita perlu ada matlamat, strategi, disiplin dan keazaman diri yang tinggi. Disamping itu juga kita perlu menyemak kembali adakah azam tahun sebelumnya berjaya ataupun tidak. Jika telah berjaya tahniah diucapkan dan jika jawapannya TIDAK seharusnya kita  menyemak kembali punca-punca kegagalan itu agar ianya tidak akan mengggagalkan azam pada tahun ini.  

Perlu diingatkan juga bahawa azam yang dipasang mestilah diseimbangkan antara dunia dan akhirat. Janganlah semata-mata mengimpikan kejayaan dan kebahagiaan di dunia sehingga membuatkan kita alpa dalam menyediakan bekalan menuju ke akhirat kelak.

Berikut adalah tips dalam menjayakan azam tahun baru anda
1. Matlamat - Tetapkan tempoh masa atau date line untuk azam tersebut dicapai.
2. Strategi - Cara atau tindakan yang perlu diambil.
3. Disiplin - Pastikan anda lakukan apa yang telah ditetapkan.
4. Keazaman - Walau apapun halangan atau dugaan yang datang jangan putus asa.

Sebagai contoh jika kita berazam untuk berhenti merokok pada tahun 2011 kita perlu menetapkan bilangan rokok yang perlu dikurangkan setiap hari sehingga mencapai hari sifar rokok. Berhenti secara mendadak adalah tidak digalakkan kerana dikhuatiri diri tidak dapat menerima situasi baru secara mengejut. Pastikan setiap hari anda muhasabah diri sebelum tidur bagi menyemak semada pelaksanaan strategi  dilakukan sebaiknya jika tidak apakah sebabnya. Pengambilan rokok harian mestilah mengikut bilangan yang telah ditetapkan sahaja dan ia perlu dilakukan secara berdisplin. Dan walau apa sekalipun dugaan yang datang kuatkan tekad anda. Insyaallah berkat usaha dan doa ianya akan berjaya.

Di samping itu juga terdapat sesetengah orang yang memasang azam secara umum sahaja seperti  "pada tahun ini aku ingin berjaya dalam hidup". Ini haruslah dielakkan kerana jika secara umum kita tidak akan fokus dengan apa yang dilakukan. Azam yang di pasang mestilah fokus dan straight forward kerana jalan menuju ke arahnya akan lebih mudah. Sekian.

Semoga azam tahun 2011 anda semua akan tercapai. Amin


***Azam saya untuk blog ini adalah untuk mempunyai bilangan n3 sekurang-kurangnya 365 pada 31.12.2011. Bilangan followers sebanyak 500. Boleh ke? ...........MALAYSIA BOLEH....... Semangat3x...

          

No comments: