MY IKLAN

MY IKLAN

Sunday, February 13, 2011

Kari/ Gulai Ikan ..... My Homework

Assalamualaikum.....
Sila masuk. Jangan segan..segan. Ni masih di tempat yang sama. Cuma nama je sudah tukar. Sebab bila difikir-fikirkan balik My Homework ni lebih sesuai untuk di letakkan di sini. Dalam saya mencari ilmu untuk belajar memasak saya menganggap bahawa semua menu2 yang ditayangkan di blog yang saya ikut adalah merupakan homework saya. Hanya dengan mencuba dan terus mencuba insyaallah azam untuk menjadi anak, menantu, isteri, ibu, adik dan kakak yang pandai memasak akan tercapai suatu hari nanti.

Lunch hari ni semalam adalah kari/ gulai ikan kembung. Saja letak "/" tu sebab kalau kat perak panggil kari. Tapi kat penang di panggil gulai. Ni merupakan salah satu menu kegemaran kat rumah ni. Tapi saya masih belum mahir untuk menyediakan. Kalau balik kg mak teh @ kak cik yang masak. Alhamdulillah rasanya ada improvement kut hari ni. Semua orang makan dengan begitu selera sekali. Resepi saya ambil daripada pada paket kari alagappas. Cuma saya adjust sikit. Mak teh pesan kalau masak gulai ikan kena lebihkan air asam jawa dan kurangkan santan. Inlah hasilnya.

RESEPI KARI/ GULAI IKAN
Rujukan: Paket Serbuk Kari Allagappa's


Bahan2
  • 5 ekor ikan kembung
  • 6 biji bendi 
  • 2 biji tomato - dibelah empat
  • 2 biji cili hijau - Dipotong menyerong
  • 1 paket Serbuk kari (25 gm)
  • 3/4 biji bawang besar - dimayang
  • 2 ulas bawang putih - diihiris
  • 1 sk halba campur
  • 1 genggam asam jawa + 750 ml air
  • 1/2 cawan santan pekat
    2 tangkai daun kari
  • Sedikit garam
  • Minyak untuk menumis
 Cara2
  1. Panaskan minyak. Goreng bawang merah, bawang putih, halba campur dan daun kari sehingga menjadi warna kekuningan.
  2. Masukkan serbuk kari yang telah dicampur dengan sedikit air. Kacau sehingga pecah minyak.
  3. Masukkan air asam dan biarkan mendidih untuk beberapa minit.
  4. Selepas itu masukkan santan, ikan, kacang bendi, tomato, cili hijau dan garam. 
  5. Masak selama 10 minit dan hidangkan semasa panas. 





2 comments:

anymz said...

tahniah sam..dah rajin ke dapur tu nampaknya..mesti anak2 suka hati kan.

Kak Sam said...

tq kak anymz. Alhamdulillah sekarang ni dah pandai buat req. Best sangat rasanya.