MY IKLAN

MY IKLAN

Tuesday, March 22, 2011

Ayam Black Paper Kak Pia

Assalamualaikum...
Malam ni terpaksa masak nasi jugak. Ye la semalam buat goreng pisang, mama & baba je yang makan. Hero 2 orang tu layan keropok je. Kesian pulak. Kebetulan petang tadi nampak menu ni kat dapur Kak Pia. Tergoda gitu. Sampai je rumah tengok semua bahan yang diperlukan ada dalam peti ais. Terus rendam ayam yang dah jadi ais batu tu. Campak2 je dalam kuali, siap. Senangkan? Lepas maghrib terus makan dengan nasi panas. Memang kena dengan tekak aku. Bila nasi dalam pinggan dah habis terus ratah je ayam tu. Punya duk sedap meratah tiba2 tergigit cabai burung yang berapi tu. Apalagi berasap le terus hilang selera. Tu le pasal bila dah makan tak ingat dunia memang jadi cam gitu le. Ok le tadi dah minta izin dari Kak Pia untuk ambik resepi ni so saya tempek le kat sini.
RESEPI AYAM BLACK PAPERSumber: Sofea@after6am

Bahan-bahan:
*1/2 ekor ayam ~ goreng ayam 1/2 masak
*2 ulas bawang putih ^ di ketuk
*sedikit halia ^ dihiris
*2 biji cili padi ~ diketuk
*4-5 sb sos lada hitam
*air secukupnya
*1 biji cili merah & cili hijau ~ potong memanjang
*1/2 labu bwg besar~ potong bulat
*sedikit daun sup & daun bawang
*garam ~ jika perlu ^ saya tak letak

Cara:
1. Tumis bawang putih dan halia hingga naik bau.
2. Perlahankan api dan tuangkan sos lada hitam, cili padi dan sedikit air.
3. kacau hingga mendidih , kemudian masukkan ayam .
4. Bila kuah agak pekat , masukkan hirisan cili merah & hijau, bawang besar, daun sup & daun bawang.
5. siap utk dihidang dgn nasi putih.

P/s ~ Akak guna Sarawak Black Paper Sauce brand Pawada~ mmg sedap , x perlu tambah garam @ gula lagi dlm masakan.


9 comments:

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

pinky folo sini..ur 90 follower =)
nape la ku nampak gbr makanan di malam ari..dh la lom mkn apa2 dr petang td..laporrr laporrr..huhu

HomeKreation said...

Aslmkm. Pakai lada hitam Sarawak mmg sedap... letak sikit pun berasa... lauk sempoi camni anak2 suka.

Zaliedana said...

Assalam kak,
Wah mkn ayam lada hitam time ujan2 nih best kan.Sekbek dah kenyang balun pizza tadi,kalo xsure terliur dah nih..Rajin akak blk kja penat2 masak2n blogging lagi,tabik lah akak..

Mas said...

wahh..nampak sedapp la kak ayam ni..masuk list resepi ni..
nanti nak buat gak...

tun_telani said...

assalamualaikum akak =)
dh lama x masak black pepper nih. tun kalau dh ada black pepper, dh x letak cili padi. nnti berasap.. hihi

Kak Sam said...

PM...
tq yea.

Along...
Simple tapi sedap. hehehe

Zaliedana...
Memang tak larat. Dah tanggungjawab. Blogging ni pula untuk suka2 nak release tension.

Mas..
Bila nak buat? nanti akak nak join sekali.

Ezadlieza said...

kak sam....ada lg tak ayam tu...nampak sedap ni...bole try ni...amik pen kertas masuk list...hehehehehe....tgh buat apa tu kak....? bz yer?

Ayu Safieza said...

Kak Sam....mmmm nyum nyum nyum...ni....sedap ayam black ppr ni makan dgn nasi panas2....time lapor musti nak duk dlm rice cooker nyeeeeeeeeeee...ngeh4!!!

Muzhirah said...

Kak Sam...mmg sedap..ini hubby sy mmg suka kalu ada black pepper...blh dicuba ni...*mode*:tgh register dlm kepala psl ni...