MY IKLAN

MY IKLAN

Wednesday, October 5, 2011

ikut suka je

Assalamualaikum....
Bila dah tak tahu @ malas nak masak mula le geledah esbok tengok apa stok yang ada. Makanan yang paling mudah nak disediakan dan sedap dimakan pastinya cucur. Dengan menggabung apa yang ada maka jadi le cucur suka hati ni. Dulu kalau sebut cucur mesti nak ada tauge dengan kucai. Tapi semenjak kahwin baru le tahu cucur ni boleh dibuat suka-suka hati sebab kita yang buat dia. Ni pun sebab tengok MIL buat. For me memang sedap le sebab dicicah dengan sos yang MIL buat hari tu. Memang terbaik le sos ni. Tapi jangan tanya resepi dia yea sebab kita tukang kacau atas dapur je. Bahan2 semua MIL sediakan. Sebenarnya sos ni dibuat untuk dimakan bersama popia vietnam. Hehehe popia ni pun MIL yang buat, dia tengok kat astro oasis. Ok le layan je la resepi yang entah hapa2 kat bawah.


RESEPI CUCUR SUKA HATI
Sumber: MyHomework

Bahan2
  • 2 cawan tepung gandum
  • 3 kacang panjang - dihiris serong
  • 1 genggam ikan bilis
  • 1 biji bawang besar - dihiris
  • 1 biji kentang - dipotong dadu
  • Air
  • Secubit garam
  • Sedikit kunyit
  • Minyak untuk menggoreng



Cara2
  1. Satukan dan gaul rata tepung, serbuk kunyit dan garam.
  2. Masukkan ikan bilis, kentang, bawang dan kacang panjang. Gaul rata.
  3. Kemudian masukkan air dan bancuh hingga sekata.
  4. Panaskan minyak dan jemputkan adunan (saya gun sudu).
  5. Bila telah kuning keemasan, angkat dan toskan minyak. 
  6. Hidangkan bersama sos kesukaan.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nota: Saja nak tempek gambar popia vietnam kat bawah ni. Tapi resepi memang tak boleh nak bubuh sebab ingat2 lupa bahan yang MIL masukkan hari tu.










    11 comments:

    Citarasa Rinduan said...

    ADUHAI..
    malam2 gini layan sepiring.. rasanya ayu boleh habiskan..
    nak cari mana nie!!

    azieazah said...

    Musim musim hujan, pekena cucur macam nih, perhhh!

    Jom Ayu, kita kongsi sorang sepinggan!

    ibundo said...

    masak yang ntah apa-apa tu yang selalunya menjadik sam.

    Mas said...

    nakkkkkk....
    colek ngan sos sedapp tu..

    Diana @ Melley Mey said...

    Assalamualaikum sam..
    lapar nya akak tgk cucur tu sam.. tmbh2 lg tgk popia tu... adehh.. terasa plak kat tekak nie nak makan tau...sedap2!!

    Ezadlieza said...

    sam...cucur sukahati ni pun kekadang tu anak2 lg suka kan....mkn dgn sos tu..eeeee beshnya..naknya tgh ujan sini...lapoooooor

    tun_telani said...

    kak sam.. tun baru lepas bekfes ngan cucur nih.. masukkan semua mende yg tercapai kt dapur tu. hihi..

    Ida,Japan said...

    k'sam....suka2 hati pun mesti sedap ni..ye tak kak

    Sue @ Nenie said...

    Salam kak Sam..saya pun suke cekodok@jemput-jemput...

    Yati said...

    Sedapnya cucur, Kak Sam. Makan panas-panas, minum kopi o. Peh... :)

    nuwairani ismail said...

    kulitnya tu mcm popia basah pon ada..kak, kalau dapat resepi, upload la cni...semalam kite ada try buat kulit popia basah, last sekali, masuk longkang semuanya...tak jadik....

    cucur memang sedap. buat jenis pape pon memang sedap..kene pulak makan panas2 secara berebut2 ni..