MY IKLAN

MY IKLAN

Saturday, January 7, 2012

Tak larat...

Assalamualaikum...
Sekadar ingin berkongsi hasil daripada mencuba resepi yang dikongsikan oleh acik_yarn di MyResipi. Hubby resquest nak makan homemade prosperity burger jadi cuba le buat sendiri sos lada hitammnya. Hasilnya tidak mengacewakan cuma hubby kata sedikit pekat. Oleh yang demikian lain kali kalau nak buat tak payah letak tepung jagung. Ok le memang tak larat sangat sekarang ni jadi layan je resepi kat bawah ni.


RESEPI SOS LADA HITAM
Sumber: acik_yarn @ myresepi

Bahan-bahan ( ramai org boleh cicah )
  • 2 sudu butter
  • 1 1/2 sudu tepung gandum
  • sebiji bawang besar(potong dadu)
  • sebiji tomato (potong dadu)
  • seketul kiub ayam knors
  • 2 cawan air
  • sedikit kicap pekat
  • sedikit sos cili/sos tomato
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 sudu lada hitam(tumbuk halus)*boleh lebihkan amaun ikut selera
  • tepung jagung(standby)



Cara-cara
  1. Cairkan butter dengan api kecil.
  2. Apabila cair masukkan tepung gandum dan kacau sehingga perang
  3. Kemudian masukkan bawang dan kacau sehingga naik bau wangi.
  4. Masukkan kiub ayam dan kacau.
  5. Masukkan air tadi dan kacau. Tambah sos cili(amaun ikut suka nak pedas atau tidak). Kacau hingga sebati.
  6. Tambahkan kicap pekat sedikit demi sedikit. PERHATIAN jgn sampai hitam sgt, agak2 kecoklatan dah cukup.nanti tk cantik bile dihidang..apabila masak sos akan lebih likat dan hitam.
  7. Masukkan tomato yang telah dipotong dadu tadi dan kacau
  8. Tambahkan sedikit gula dan garam secukup rasa
  9. Masukkan lada hitam yang telah ditumbuk tadi sedikit demi sedikit. Kacau hingga menggelegak.
  10. Jika sos kurang likat, masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air sedikit demi sedikit sehingga agak-agak likat.Apabila sejuk sos akan lebih likat.
  11. Boleh dihidangkan semasa panas.Ermmm sedap..



    2 comments:

    nuwairani ismail said...

    bahan2nya mudah la...lenkali boleh try buat jugak ni...

    rahel said...

    Kak Sam...meleleh dah sos lada itam tu..