MY IKLAN

MY IKLAN

Thursday, June 11, 2015

Novel oh Novel

 Assalamualaikum w.b.t...

Hobi dari kanak-kanak lagi, saya memang suka baca novel. Biasa la masa sekolah dulu baca novel-novel yang ada di perpustakaan je. Masa tunggu result SPM saya sempat bekerja di kedai buku yang terletak di uptown petaling jaya. Hahaha memang sakan sangat le masa tu, setiap novel yang ada memang akan ada 1 jadi mangsa kami bertiga (saya, kak imah dan syeda). Walaupun novel yang dihantar siap berplastik bagi mengelakkan pelanggan membaca tanpa membeli, kami akan ambik, koyakkan plastiknya dan baca. Novel tersebut akan berpindah dari tangan ke tangan dan bila semua dah habis baca naskhah tersebut akan diletakkan dibahagian bawah sekali. Nasib la yea.... kalau buka buku ilmiah baca berhari-hari pun belum tentu habis, tapi kalau novel ni paling lama masa yang diambil 3 hari itu pun sebab tebal. Kalau yang tebal 1 inci tu 1 hari pun boleh sampai ke penamat.

Sumber : google

Ahad lepas balik kerja terus ke Star Parade, hajat hati nak jamu mata kat SSF yang terletak di tingkat 4. Masa nak naik tangga di tingkat 3 nampak novel baru karya novelis Siti Rosmizah bertajuk Andai Itu TakdirNya 2. Pergghhh terus masuk kedai popular, ambik novel tu serta sebuah buku lagi dan terus pi kaunter bayaran. Masa di Uni minat ni memang terpaksa dilupakan sebab mana mampu nak beli. Duit yang ada untuk belanja makan je, tu pun weekend biasanya pergi lepak rumah abang2 atau kakak2 sebab boleh makan sedap2. Bila dah berkerja di seremban, tinggal serumah dengan officemate yang merupakan classmate masa kat uni. Dia ni memang kaki novel, jadi minat aku dapat diteruskan dengan meminjam novel2 yang dia beli. Kawan saya ni pun minat menulis tapi karya dia tak pernah diterbitkan, katanya untuk suka-suka je. Masa tu pun saya tak beli sendiri sebab banyak komitmen dan impian yang nak direalisasikan. Saya beli karya-karya novelis yang saya minat je iaitu Lamia Aimal, walaupun ada novel yang dah baca tapi saya beli juga sebagai koleksi.

Bila dah kahwin dan tinggal di penang, saya mula mengumpul novel-novel karya Fauziah Ashaari (penangan ombak rindu), Siti Rosmiza, Eiman Sufi dll. Saya ni jenis beli 1 dulu, kalau karya tu kena dengan jiwa saya maka akan beli novel tulisan penulis tu lagi. Tapi kalau tak best alamatnya 1 tu je la. Ada novel yang saya beli tapi tak habis baca, terus simpan dalam almari jer. Alamak baru perasan entri ni dah tersasar jauh, hajat hati nak buat review pasal Andai Itu TakdirNya 2, tapi dah jadi kisah saya suka baca novel pulak. Tak pe le In shaa Allah next entri, apa pun hati sedang berbunga riang sebab kejap lagi boleh balik sg dua.

    No comments: